Kazanie na Górze. Jezus objawia Dwunastu tajemnicę modlitwy.
Modlitwa modelowa.
Prawo przebaczenia. Święty post. Zło oszustwa. Jałmużna.
CHAPTER 94
The Sermon on the Mount. Jesus reveals to the twelve the secret of
prayer .
The model prayer.
The law of forgiveness. The holy
fast. The evil of deceit. Almsgiving.
W NASTĘPNYM poranku, gdy słońce wstało, Jezus i Dwunastu poszli
na górę blisko morza, aby się modlić; a Jezus nauczał dwunastu uczniów, jak się
modlić. Powiedział,
2) Modlitwa jest głęboką komunią duszy z Bogiem;
3) Tak więc, gdy się modlicie, nie oszukujcie się, jak obłudnicy, którzy
uwielbiają stać na ulicach i w synagogach i wylewać wiele słów, by zadowolić
uszy ludzi.
4) I ozdabiają się pobożnymi wieściami, aby mogli wychwalać ludzi. Szukają
pochwały, a ich nagroda jest pewna.
5) Ale kiedy się modlisz, idź do komnaty swojej duszy; zamknij wszystkie drzwi
i módl się w świętej ciszy.
6) Nie powinieneś mówić wiele słów, ani powtarzać słów raz za razem, jak to
czynią poganie. Tylko powiedz,
7) Nasz Bóg - Ojciec, który jesteś w niebie; święte jest twoje
imię. Przyjdź Królestwo Twoje; bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi.
8) Daj nam dzisiaj nasz potrzebny chleb;
9) Pomóż nam zapomnieć o długach, które inni nam są dłużni, aby wszystkie nasze
długi zostały spłacone.
10) I uchroń nas od sideł kusiciela, które są zbyt wielkie, abyśmy mogli je
nieść;
11) A kiedy nadejdą, daj nam siłę do pokonania.
7) Our Father-God who art in heaven; holy is
thy name. Thy kingdom come; thy will be done on earth as it is done in heaven.
8) Give us this day our needed bread;
9) Help us forget the debts that other people owe to us, that all our debts may
be discharged.
10) And shield us from the tempter's snares that are too great for us to bear;
11) And when they come, give us the strength to overcome.
12) Jeśli zostaniesz zwolniony ze wszystkich długów wobec Boga i
człowieka, długów zaciągniętych przez umyślne wykroczenie przeciwko prawu,
13) Musisz przejść przez długi każdego człowieka; bo jak
postępujesz z innymi ludźmi, tak twój Bóg postąpi z tobą.
13) You must
pass by the debts of every man; for as you deal with other men your God will
deal with you.
14) A kiedy pościsz, nie możesz reklamować tego czynu.
15) Bo to tylko obłudnicy przybierają smutne wyrazy twarzy, wyglądają skromnie, przyjmują pobożną
pozę, która innym moze wydawać się postem.
16) Post jest uczynkiem duszy, jak modlitwa jest funkcją ciszy duszy.
17) Bóg nigdy niezauwaza modlitwy lub postu. On przechadza się w ciszy, a jego błogosławieństwa spoczywają na każdym wysiłku duszy.
18) Oszustwo jest hipokryzją i nie zakładaj, że jesteś tym, kim nie jesteś.
19) Nie możesz przyoblekać się w specjalny strój, by reklamować swoją pobożność,
ani przybierać tonu głosu, który ludzie uważają za święty głos.
20) A kiedy udzielasz pomocy potrzebującym, nie trąb na ulicy, ani w
synagodze, aby reklamować swój dar.
21) Ten, kto robi jałmużnę dla chwały ludzi, ma nagrodę od
ludzi; ale Bóg tego nie uważa.
22) Dając jałmużnę, niech prawica nie zna sekretu lewicy.
NEXT morning ere
the sun had risen Jesus and the twelve went to a mountain near the sea to pray;
and Jesus taught the twelve disciples how to pray. He said,
2) Prayer is the
deep communion of the soul with God;
3) So when you pray do not deceive yourselves as do the hypocrites who love to
stand upon the streets and in the synagogues and pour out many words to please
the ears of men.
4) And they adorn themselves with pious airs that they may have the praise of
men. They seek the praise of men and their reward is sure.
5) But when you pray, go to the closet of your soul; close all the doors, and
in the holy silence, pray.
6) You need not speak a multitude of words, nor yet repeat the words again and
then again, as heathen do. Just say,
7) Our Father-God who art in heaven; holy is
thy name. Thy kingdom come; thy will be done on earth as it is done in heaven.
8) Give us this day our needed bread;
9) Help us forget the debts that other people owe to us, that all our debts may
be discharged.
10) And shield us from the tempter's snares that are too great for us to bear;
11) And when they come, give us the strength to overcome.
12) If you would be discharged from all the debts you owe to God and man,
the debts you have incurred by wilfully transgressing law,
13) You must pass by the debts of every man; for as you deal with other men
your God will deal with you.
14) And when you fast you may not advertise the deed.
15) When fast the hypocrites they paint their faces, look demure, assume a
pious pose, that they may seem to men to fast.
16) A fast is deed of soul, and like a prayer, it is a function of the silence
of the soul.
17) God never passes by unnoticed any prayer, or fast. He walks within the
silence, and his benedictions rest on every effort of the soul.
18) Deception is hypocrisy, and you shall not assume to be what you are not.
19) You may not clothe yourselves in special garb to advertise your piety, nor
yet assume the tone of voice that men conceive to be a holy voice.
20) And when you give to aid the needy ones, blow not a trumpet in the street,
nor synagogue to advertise your gift.
21) He who does alms for praise of men has his reward from men; but God
regardeth not.
22) In giving alms do not let the right hand know the secret of the left.
ROZDZIAŁ 95
Kazanie na Górze, kontynuowane. Jezus wymawia osiem błogosławieństw i osiem
nieszczęść.
Mówi słowa zachęty. Podkreśla wzniosły charakter dzieła apostolskiego.
CHAPTER 95
The
Sermon on the Mount, continued. Jesus pronounces the eight beatitudes and the eight woes.
Speaks words of encouragement.
Emphasizes the exalted character of the apostolic work.
I Jezus i Dwunastu poszli na szczyt góry, a Jezus powiedział:
2) Dwanaście filarów kościoła, apostołów Chrystusa; nosiciele słońca życia i
sługi Boga dla ludzi:
3) W niedługim czasie musicie iść samotnie i głosić ewangelię króla, najpierw
do Żydów, a potem do całego świata.
4) I pójdziecie, ale ze sznurami biczów nie możecie prowadzić
ludzi do króla;
5) Ale w umiłowaniu i uczynności i prowadźcie drogę do prawości i światła.
6) Idźcie i powiedzcie: Królestwo jest
blisko.
7) Godni są silni duchem; ich królestwo jest.
8) Godni są cisi; oni posiądą ziemię.
9) Godni ludzie, którzy łakną i pragną sprawiedliwości; będą
usatysfakcjonowani.
10) Godni są miłosierni; i okazane im jest miłosierdzie.
11) Godni którzy zdobywają mistrzostwo siebie; mają klucz władzy.
12) Godne są czyste serca; i zobaczą króla.
13) Godni ludzie, którzy są oczerniani i skrzywdzeni, ponieważ postępują
słusznie; ich prześladowcy będą błogosławić.
14) Godny jest ufnym dzieckiem wiary; zasiądzie na tronie władzy.
15) Nie zniechęcajcie się, gdy świat będzie was prześladował i nazywał skorupą; ale raczej bądźcie radośni.
16) Prorocy i widzący, i całe dobro ziemi, zostali oczerniani.
17) Jeśli jesteście godnymi korony życia, będziecie oczerniani, oczerniani i
skorumpowani na ziemi.
18) Radujcie się, gdy źli ludzie odciągną was od dróg i sprawią, że wasze imię
będzie syczeniem i słowem na ulicy.
19) Mówię, radujcie się; ale postępujcie w miłosierdziu z wykonawcami zła; oni
są tylko dziećmi w swojej grze; nie wiedzą, co robią.
20) Radujcie się nie nad upadłymi wrogami. Jak wy
pomagacie ludziom wstać z głębi grzechu, tak Bóg pomoże wam na większy wzrost.
21) Biada bogatym
w złoto i ziemie; mają pokusy wielopostaciowe.
22) Biada ludziom,
którzy chodzą chętnie na przyjemnych ścieżkach; ich
drogi są pełne sideł i niebezpiecznych dołów.
23) Biada dumnym; stoją na przepaścią; zniszczenie czeka na nich.
24) Biada
człowiekowi chciwemu; bo to, co ma, nie jest jego; a oto przychodzi inny; jego
bogactwo zniknęło.
25) Biada
obłudnikowi; jego forma jest sprawiedliwa; jego serce jest pełne trupów i kości
martwych ludzi.
26) Biada okrutnemu i
nieubłaganemu człowiekowi; on sam jest ofiarą swoich czynów.
27) Zło, które uczyniłby
innym zbieraczom; jest plagą biczowana.
28) Biada libertynowi, który żeruje na
cnotach słabych. Nadchodzi godzina, kiedy będzie słabym, ofiarą libertyna o
większej mocy.
29) Biada wam, gdy cały świat przemówi w waszej chwale. Świat nie
pochwala ludzi, którzy żyją w Holy Breath; mówi na cześć fałszywych proroków i podstaw iluzorycznych.
29) Woe unto you
when all the world shall speak in praise of you. The world speaks not in praise
of men who live within the Holy Breath; It speaks in praise of prophets false, and of illusions base.
AND Jesus
and the twelve went to the mountain top, and Jesus said,
2) Twelve pillars of the church, apostles of the Christ; light-bearers of the
sun of life and ministers of God to men:
3) In just a little while you must go forth alone, and preach the gospel of the
king, first to the Jews and then to all the world.
4) And you shall go, not with a scourge of cords to drive; you cannot drive men
to the king;
5) But you shall go in love and helpfulness and lead the way to right and
light.
6) Go forth and say, The kingdom is at hand.
7) Worthy are the strong in spirit; theirs the kingdom is.
8) Worthy are the meek; they shall possess the land.
9) Worthy they who hunger and who thirst for right; they shall be satisfied.
10) Worthy are the merciful; and mercy shall be shown to them.
11) Worthy they who gain the mastery of self; they have the key of power.
12) Worthy are the pure in heart; and they shall see the king.
13) Worthy they who are maligned and wronged because they do the right; their
persecutors they shall bless.
14) Worthy is the trustful child of faith; he shall sit in the throne of power.
15) Be not discouraged when the world shall persecute and call you crust; but
rather be exceeding glad.
16) The prophets and the seers, and all the good of earth, have been maligned.
17) If you are worthy of the crown of life you will be slandered, vilified and
crust on earth.
18) Rejoice when evil men shall drive you from their ways and cause your name
to be a hiss and by-word in the street.
19) I say, rejoice; but deal in mercy with the doers of the wrong; they are but
children at their play; they know not what they do.
20) Rejoice not over fallen foes. As you help men rise from the depth of sin,
so God will help you on to greater heights.
21) Woe to the rich is gold and lands; they have temptations multiform.
22) Woe unto men who walk at will in pleasure's paths; their ways are full of
snares and dangerous pits.
23) Woe to the proud; they stand upon a precipice; destruction waits for them.
24) Woe to the man of greed; for what he has is not his own; and lo, another
comes; his wealth is gone.
25) Woe to the
hypocrite; his form is fair to look upon; his heart is filled with carcasses
and dead men's bones.
26) Woe to the
cruel and relentless man; he is himself the victim of his deeds.
27) The evil he would do to other men rebounds; the scourger is the scourged.
28) Woe to the libertine who preys upon the virtues of the weak. The hour comes
when he will be the weak, the victim of a libertine of greater power.
29) Woe unto you when all the world shall speak in praise of you. The world
speaks not in praise of men who live within the Holy Breath; It speaks in
praise of prophets false, and of illusions base.
30) Wy, którzy chodzicie w Holy Breath, jesteście solą, solą ziemi; ale
jeśli utracicie cnotę, jesteście solą z samego imienia, nic więcej niż proch.
30) You men who
walk in Holy Breath are salt, the salt of earth; but if you lose your virtue you are salt in
name alone, worth nothing more than dust.
31) I jesteście światłem; jesteście powołani, by oświecić świat.
31) And you are light; are called to
light the world.
32) Nie można ukryć miasta na wzgórzu; jego światła są widoczne
z daleka; a gdy stoicie na wzgórzach życia, ludzie widzą wasze światło i naśladują
wasze uczynki i czczą Boga.
33) Ludzie nie zapalają lampy i nie ukrywają jej w beczce; stawiają to na
miejscu, które może oświetlić dom.
34) Wy jesteście światłem Boga, nie możecie stać w cieniu ziemskich złudzeń,
ale na otwartym, na wysokim stojaku.
35) Nie przyszedłem, aby unieważnić Prawo, ani zmienić; ale je wypełnić.
35) I am not
come to nullify the law, nor to destroy; but to fulfil.
36) Prawo, Prorocy i Psalmy zostały zapisane w mądrości Holy Breath i nie może zawieść.
37) Niebiosa i ziemia, które się zmieniają i przemijają; słowo Boże jest pewne;
nie może przeminąć, dopóki nie osiągnie tego, gdzie - dokąd zostało wysłane.
38)
Kto lekceważy prawo
Boże i naucza ludzi, aby czynili to samo,
staje się dłużnikiem Boga i nie może zobaczyć jego oblicza, dopóki nie powróci
i nie spłaci swojego długu przez ofiarę życia.
39) Lecz ten, kto słucha Boga i przestrzega
jego prawa, i czyni wolę na ziemi, będzie rządził z Chrystusem.
40) Uczeni w
Piśmie i faryzeusze zważają na literę prawa; nie mogą pojąć ducha prawa;
41) A jeśli sprawiedliwość twoja nie przekracza sprawiedliwości
urzędnika w piśmie i Faryzeusza, nie możesz wejść
do królestwa duszy.
42) Nie to, co czyni człowiek, daje mu prawo do
wejścia przez bramy; jego hasło to jego charakter, i jego pragnieniem jest jego
charakter.
43) Litera prawa dotyczy uczynków człowieka; duch prawa przyjmuje do wiadomości
jego pragnienia.
30) You
men who walk in Holy Breath are salt, the salt of earth; but if you lose your virtue you are salt in
name alone, worth nothing more than dust.
31) And you are light; are called to light the world.
32) A city on a hill cannot be hid; its lights are seen afar; and while you
stand upon the hills of life men see your light and imitate your works and
honor God.
33) Men do not light a lamp and hide it in a cask; they put it on a stand that
it may light the house.
34) You
are the lamps of God; must not stand in the shade of earth illusions, but in
the open, high upon the stand.
35) I am not come to nullify the law, nor to destroy; but to fulfil.
36) The Law, the Prophets and the Psalms were written in the wisdom of the Holy
breath and cannot fail.
37) The heavens and earth that are will change and pass away; the word of God
is sure; it cannot pass until it shall accomplish that where-unto it hath been
sent.
38) Whoever disregards the law of God and teaches men to do the same, becomes a
debtor unto God and cannot see his face until he has returned and paid his debt
by sacrifice of life.
39) But he who hearkens unto God and keeps his law and does his will on earth,
shall rule with Christ.
40) The scribes and Pharisees regard the letter of the law; they cannot
comprehend the spirit of the law;
41) And if your righteousness does not exceed the righteousness of scribe and
Pharisee you cannot come into the kingdom of the soul.
42) It is not what man does that gives him right to enter through the gates;
his pass word is his character and his desire is his character.
43) The letter of the law deals with the acts of man; the spirit of the law
takes note of his desires.
DZIAŁ 96
Kazanie na Górze, kontynuowane. Jezus rozważa Dziesięć Przykazań.
Filozofia Chrystusa. Duch przykazań. Jezus rozwija się
duchowe aspekty pierwszych czterech Przykazań.
CHAPTER 96
The Sermon on the Mount, continued. Jesus considers the Ten Commandments.
The philosophy of Christ. The spirit of
the Commandments. Jesus unfolds
the spiritual aspects of the first four Commandments.
Bóg wydał ludziom dziesięć przykazań; na górze Mojżesz
dowiedział się słów Boga; zapisał je na solidnym kamieniu; by nie mogły zostać
zniszczone.
GOD gave the Ten
Commandments unto men; upon the mountain Moses saw the words of God; he wrote them
down on solid rock; they cannot be destroyed.
2) Te Dziesięć Przykazań ukazują sprawiedliwą stronę Boga; ale
teraz objawiona miłość Boga przynosi miłosierdzie na skrzydłach Holy Breath.
2) These Ten
Commandments show the justice side of God; but now the love of God made
manifest brings mercy on the wings of Holy Breath.
3) Po spotkaniu z Bogiem powstało prawo. Na całym świecie jest jedna
siła; Jehowa jest Bogiem Wszechpotężnym.
3) Upon the
unity of God the law was built. In all the world there is one force; Jehovah is
Almighty God.
4) Jehowa napisał na niebiosach i Mojżesz czytał,
4) Jehovah wrote
upon the heavens and Moses read,
5) Jestem Bogiem
Wszechpotężnym, a nie będziecie mieć Boga poza mną.
5) I am Almighty
God and you shall have no God but me.
6) Jest jedna siła, ale wiele faz tej siły; te fazy ludzie
nazywają moce.
6) There is one
force, but many phases of that force; these phases men call powers.
7) Wszystkie moce są od Boga; i są manifestacją Boga; są Duchami
naszego Boga.
7) All powers
are of God; and they are manifests of God; they are the Spirits of our God.
8) Gdyby ludzie mogli znaleźć inną siłę i czcić w swojej
kaplicy, byliby tylko, ale na dziedzińcu iluzji, próżności,
8) If men could
seem to find another force and worship at its shrine, they would but court
illusion, vain,
9) Cień Jedynego, Jehowah, Boga a ci, którzy czczą cienie, są tylko cieniem na ścianie; dla
ludzi są tym, za kogo się uważają.
9) A shadow of
the One, Jehovah, God, and they who
worship shadows are but shadows on the wall; for men are what they court.
10) I Bóg chce, aby wszyscy ludzie byli substancją i w
miłosierdziu rozkazał: Nie szukajcie Boga poza mną.
10) And God
would have all men to be the substance, and in mercy he commanded, You shall
seek no God but me.
11) A skończeni ludzie nigdy nie pojmą nieskończonych rzeczy.
Człowiek nie może wprowadzić w życie obrazu Nieskończonego.
11) And finite
men can never comprehend infinite things. Man cannot make an image of the
Infinite in force.
12) A kiedy ludzie tworzą Boga z kamienia, drewna lub gliny, tworzą obraz cienia; a ci, którzy czczą w kaplicy cienie, są cienie.
12) And when men make a God of stone or wood or clay they make an image of
a shade; and they who worship at the shrine of shades are shades.
13) Tak powiedział Bóg w miłosierdziu: Nie będziesz rzeźbił obrazów z drewna, gliny ani kamienia.
13) So God in
mercy said, You shall not carve out images of wood, or clay, or stone.
14) Takie idole są idolami, niszczonymi idolami, a ludzie nie mogą osiągnąć wyższego poziomu niż ich idole.
14) Such idols
are ideals, abased ideals, and men can gain no higher plane than their ideals.
15) Bóg jest Duchem i w duchu
ludzie muszą wielbić, jeśli chcieliby osiągnąć
świadomość Boga.
15) The God is
Spirit, and in spirit men must worship if they would attain a consciousness of
God.
16) Ale człowiek nigdy nie może stworzyć wizerunku ani obrazu Holy Breath.
16) But man can
never make a picture or an image of the Holy Breath.
17) Imię Boga nie można mówić cielesnymi ustami; tylko z Holy Breath człowiek
może wymawiać imię.
17) The name of
God man may not speak with carnal lips; with Holy Breath alone can man pronounce
the name.
18) W próżności ludzie myślą, że znają imię Boga; mówią to lekko i
bezgranicznie, a więc są przeklęci.
18) In vanity
men think they know the name of God; they speak it lightly and irreverently,
and thus they are accursed.
19) Gdyby ludzie znali święte imię i mówili to bezbożnymi
ustami, nie mogliby żyć, by mówić to jeszcze raz.
19) If men did
know the sacred name and spoke it with unholy lips, they would not live to
speak it once again.
20) Lecz Bóg w miłosierdziu jeszcze nie objawił swego imienia tym,
którzy nie mogą mówić z Holy Breath.
20) But God in
mercy has not yet unveiled his name to those who cannot speak with Holy Breath.
21) Ale ci, którzy mówią w zastępstwie na próżno, są winni przed
Bogiem, który powiedział:
21) But they who
speak the substitute in idle way are guilty in the sight of God, who said,
22) Nie będziesz na próżno brał imienia Boga.
22) You shall
not take the name of God in vain.
23) Liczba Holy Breath wynosi siedem, a Bóg trzyma w swoich rękach siedem czasów.
23) The number
of the Holy Breath is seven, and God holds in his hands the sevens of time.
24) W formowaniu światów odpoczywał siódmego dnia, a każdy siódmy dzień jest dla ludzi dniem sabatu. Bóg powiedział,
24) In forming
worlds he rested on the seventh day, and every seventh day is set apart as
Sabbath day for men. God said,
25) Siódmy to Sabat Pana,
Boga twego; pamiętajcie o tym i
trzymajcie go całkowicie oddzielnie dla dzieł świętości; to znaczy dla uczynków
nie dla swego samolubnego , ale dla uniwersalnej świadomości.
25) The seventh
is the Sabbath of the Lord thy God; remember it and keep it wholly set apart for works of holiness; that is,
for works not for the selfish self, but for the universal self.
26) Ludzie mogą pracować dla siebie przez sześć dni w tygodniu;
ale w Sabat Pana nie mogą robić nic dla siebie.
26) Men may do
work for self upon the six days of the week; but on the Sabbath of the
Lord they must do naught for self.
27) Ten dzień jest poświęcony Bogu; ale człowiek służy Bogu,
służąc człowiekowi.
27) This day is
consecrated unto God; but man serves God by serving man.
GOD gave the Ten
Commandments unto men; upon the mountain Moses saw the words of God; he wrote
them down on solid rock; y cannot be destroyed.
2) These Ten
Commandments show the justice side of God; but now the love of God made
manifest brings mercy on the wings of Holy Breath.
3) Upon the unity of God the law was built. In all the world there is one
force; Jehovah is Almighty God.
4) Jehovah wrote upon the heavens and Moses read,
5) I am Almighty God and you shall have no God but me.
6) There is one force, but many phases of that force; these phases men call
powers.
7) All powers are of God; and they are manifests of God; they are the Spirits
of our God.
8) If men could seem to find another force and worship at its shrine, they
would but court illusion, vain,
9) A shadow of the One, Jehovah, God, and they who worship shadows are but
shadows on the wall; for men are what they court.
10) And God would have all men to be the substance, and in mercy he commanded,
You shall seek no God but me.
11) And finite men can never comprehend infinite things. Man cannot make an
image of the Infinite in force.
12) And when men make a God of stone or wood or clay they make an image of a
shade; and they who worship at the shrine of shades are shades.
13) So God in mercy said, You shall not carve out images of wood, or clay, or
stone.
14) Such idols are ideals, abased ideals, and men can gain no higher plane than
their ideals.
15) The God is Spirit, and in spirit men must worship if they would attain a
consciousness of God.
16) But man can never make a picture or an image of the Holy Breath.
17) The name of God man may not speak with carnal lips; with Holy Breath alone
can man pronounce the name.
18) In vanity men think they know the name of God; they speak it lightly and
irreverently, and thus they are accursed.
19) If men did know the sacred name and spoke it with unholy lips, they would
not live to speak it once again.
20) But God in mercy has not yet unveiled his name to those who cannot speak
with Holy Breath.
21) But they who speak the substitute in idle way are guilty in the sight of
God, who said,
22) You shall not take the name of God in vain.
23) The number of the Holy Breath is seven, and God holds in his hands the
sevens of time.
24) In forming worlds he rested on the seventh day, and every seventh day is
set apart as Sabbath day for men. God said,
25) The seventh is the Sabbath of the Lord thy God; remember it and keep it
wholly set apart for works of holiness; that is, for works not for the selfish
self, but for the universal self.
26) Men may do work for self upon the six days of the week; but on the Sabbath
of the Lord they must do naught for self.
27) This day is consecrated unto God; but man serves God by serving man.
DZIAŁ 97
Kazanie na Górze, kontynuowane. Jezus rozwija do Dwunastu
duchowe aspekty piątego i szóstego przykazania.
CHAPTER 97
The Sermon on the Mount, continued. Jesus unfolds to the twelve
the spiritual aspects of the fifth and sixth Commandments.
BÓG nie jest tylko siłą; mądrość jest jego ekwiwalentem.
GOD is not force
alone; for wisdom is his counterpart.
2) Kiedy cherubini pouczali człowieka w mądrości, powiedzieli,
że jak siła jest Ojcem rasy, tak mądrość jest Matką rasy ludzkiej.
2) When cherubim
instructed man in wisdom's ways they said that wisdom is the Mother of the
(human) race, as force is Father of the race.
3) Człowiek, który szanuje wszechpotężnego i wszechwiedzącego
Boga, jest błogosławiony, a w tablicach prawa my czytamy,
3) The man who
honors the almighty and omniscient God is blessed, and in the tables of the law
we read,
4) Oddajcie hołd Ojcu i Matce waszej rasy, aby wasze dni na
ziemi zostały przedłużone, którą oni wam dali.
4) Pay homage to
your Father and your Mother of the race, that your days may be prolonged upon
the land that they have given you.
5) List rozkazów prawa; nie zabijajcie; a kto zabija, musi stanąć
przed sądem.
6) Ktoś może chcieć zabić, ale jeśli nie zabije, nie jest sądzony przez prawo.
7) Duch prawa wie, że ten, kto pragnie zabijać, lub szuka zemsty, jest
rozgniewany na człowieka bez wystarczającej przyczyny, musi odpowiedzieć
sędziemu;
8) A ten, który nazywa swego brata bezdusznym włóczęgę, powinien
odpowiedzieć przed radą sprawiedliwych;
8) And he who
calls his brother soulless vagabond shall answer to the council of the just;
9) A ten, który nazywa
swego brata zdegenerowanym, psem, wskrzesza w siebie ogniste ognie piekielne.
10) Teraz, w wyższym prawie czytamy, że jeśli twój
brat jest poszkodowany przez coś, co zrobiłeś, zanim złożysz Bogu swoje dary,
wyjdź i znajdź swojego brata i pojednaj się z nim.
11) Nie jest dobrze, aby słońce padało na twój gniew.
12) Jeśli się nie pogodzi, kiedy odłożysz wszystkie samolubne prośby,
zrzekniesz się wszelkich samolubnych praw, będziesz niewinny w oczach Boga;
następnie idź i ofiaruj Bogu swoje dary.
13) Jeśli jesteś winien cokolwiek człowiekowi i nie możesz zapłacić; lub jeśli
mężczyzna żąda większej sumy niż jest mu należne, nie jest dobrze, że
kwestionujesz jego roszczenia.
14) Opór jest ojcem gniewu; w gniewnym człowieku nie ma litości ani powodu.
15) Mówię wam, że lepiej jest cierpieć z powodu straty, niż iść do prawa, lub
wzywać sądy ludzi do osądzenia dobra i zła.
16) Prawo cielesnego człowieka brzmiałoby: Oko
za oko i ząb
za ząb; przeciwstawiać się naruszaniu twoich
praw.
17) Ale to nie jest prawo Boże. Powiedziałby Holy Breath: Nie opierajcie się temu, kto pozbawiłby was waszych dóbr.
18) Ten, kto weźmie twój płaszcz siłą, nadal jest bratem, a ty powinieneś
zdobyć jego serce, które przez opór nie może być zrobione;
19) Daj mu swój płaszcz i ofiaruj mu jeszcze więcej; z czasem człowiek wzniesie
się ponad brutala; uratujesz go przed samym sobą.
20) Nie odmawiajcie temu, kto wzywa pomocy i dawajcie temu, kto prosi o
pożyczenie.
21) A jeśli ktoś uderzy cię w sposób niespokojny lub wściekły, nie jest dobrze
uderzyć go w zamian.
21) And if a man
shall strike you in a fitful, or an angry way, it is not well to smite him in
return.
22) Ludzie nazywają go
tchórzem, który nie będzie walczył, a tym samym bronił swoich praw; ale on jest o wiele większym człowiekiem, który jest
atakowany, jest uderzony i nie uderza;
22) Men call him
coward who will not fight and thus defend his rights; but he is much the
greater man who is assailed, is smitten and does not smite;
23) który jest oczerniany i nie
odpowiada, niż ten, który bije biczem i karze tego, który go oczernia.
23) Who is
maligned and answers not, than he who smites the smiter and reviles the one who
slanders him.
24) W dawnych czasach było powiedziane, że człowiek pokocha
swego przyjaciela i znienawidzi swego wroga; ale, powiedzmy,
25) Bądźcie miłosierni dla waszych
wrogów; błogosławcie tych, którzy was oczerniają; czyńcie dobrze tym, którzy wyrządzają wam
krzywdę i módlcie się za tych, którzy
depczą wasze prawa.
26) Pamiętajcie, jesteście dziećmi Boga, który sprawia, że Jego
słońce wznosi się na złe i na dobre, który zsyła deszcz na niesprawiedliwych i
sprawiedliwych.
26) Remember,
you are children of the God who makes his sun to rise alike upon the evil and
the good, who sends his rain upon the unjust and the just.
27) Jeśli czynisz innym ludziom, tak jak oni to robią, jesteście
tylko niewolnikami, ale naśladowcami na drodze do śmierci.
28) Ale wy, jako dzieci światłości, musicie poprowadzić drogę.
29) Czyńcie innym, jak byście chcieli by oni wam czynili.
29) Do unto
others as you would have them do unto you.
30) Gdy czynisz dobro tym, którzy ci dobrze uczynili, nie
czynisz nic więcej niż inni ludzie; publiczni (np. handlarze) to robią.
30) When you do
good to those who have done good to you, you do no more than other men; the
publicans do that.
31) Jeśli pozdrawiacie swoich przyjaciół, a nie wrogów,
jesteście jak inni ludzie; publiczni (np. handlarze) ustawili tempo.
31) If you
salute your friends and not your foes, you are like other men; the publicans have
set the pace.
32) Bądźcie doskonali, jak jest wasz Ojciec - Bóg w niebie.
32) Be perfect
as your Father-God in heaven is GOD is not force alone; for wisdom is his
counterpart.
2) When cherubim
instructed man in wisdom's ways they said that wisdom is the Mother of the
(human) race, as force is Father of the race.
3) The man who
honors the almighty and omniscient God is blessed, and in the tables of the law
we read,
4) Pay homage to your Father and your Mother of the race, that your days may be
prolonged upon the land that they have given you.
5) The letter of the law commands; you shall not kill; and he who kills must
stand before the judgment seat.
6) A person may desire to kill, yet if he does not kill he is not judged by
law.
7) The spirit of the law avers that he who shall desire to kill, or seeks
revenge, is angry with a man without sufficient cause, must answer to the
judge;
8) And he who calls his brother soulless vagabond shall answer to the council
of the just;
9) And he who calls his brother a degenerate, a dog, fans into life the burning
fires of hell within himself.
10) Now, in the higher law we read that if your brother is aggrieved by
something you have done, before you offer unto God your gifts, go forth and
find your brother and be reconciled to him.
11) It is not well to let the sun go down upon your wrath.
12) If he will not be reconciled when you have laid aside all selfish pleas,
have waived all selfish rights, you will be guiltless in the sight of God; then
go and offer unto God your gifts.
13) If you owe aught to any man and cannot pay; or if a man shall claim a
greater sum than is his due, it is not well that you dispute his claims.
14) Resistance is the sire of anger; there is no mercy and no reason in a
wrathful man.
15) I tell you it is better far to suffer loss than go to law, or call upon the
courts of men to judge of right and wrong.
16) The law of carnal man would say, Eye for eye and tooth for tooth; resist
encroachment on your rights.
17) But this is not the law of God. The Holy Breath would say, Resist not him
who would deprive you of your goods.
18) He who would take your coat by force is still a brother man and you should
gain his heart, which by resistance cannot be done;
19) Give him your coat and offer him still more and more; in time the man will
rise above the brute; you will have saved him from himself.
20) Refuse not him who calls for help and give to him who asks to borrow aught.
21) And if a man shall strike you in a fitful, or an angry way, it is not well
to smite him in return.
22) Men call him coward who will not fight and thus defend his rights; but he
is much the greater man who is assailed, is smitten and does not smite;
23) Who is maligned and answers not, than he who smites the smiter and reviles
the one who slanders him.
24) It has been said in olden times that man shall love his friend and hate his
foe; but, lo, I say,
25) Be merciful unto your foes; bless those who slander you; do good to those
who do you harm and pray for those who trample on your rights.
26) Remember, you are children of the God who makes his sun to rise alike upon
the evil and the good, who sends his rain upon the unjust and the just.
27) If you do unto other men as they do unto you, you are but slaves, but followers
in the way to death.
28) But you, as children of the light, must lead the way.
29) Do unto others as you would have them do unto you.
30) When you do good to those who have done good to you, you do no more than
other men; the publicans do that.
31) If you salute your friends and not your foes, you are like other men; the
publicans have set the pace.
32) Be perfect as your Father-God in heaven is.
ROZDZIAŁ 98
Kazanie na Górze, kontynuowane. Jezus objawia Dwunastu
duchowe aspekty siódmego, ósmego i dziesiątego przykazania.
CHAPTER 98
The Sermon on the Mount, continued. Jesus reveals to the twelve the
spiritual aspects of the seventh, eight and tenth Commandments.
Prawo zabrania cudzołóstwa; ale w oczach prawa cudzołóstwo jest
jawnym aktem, satysfakcją zmysłowej jaźni poza związkami małżeńskimi.
THE law forbids
adultery; but in the eyes of law adultery is an overt act, the satisfaction of
the sensuous self outside the marriage bonds.
2) Małżeństwo w oczach prawa jest tylko obietnicą uczynioną
przez mężczyznę i kobietę, za zgodą kapłana, aby żyć w harmonii i miłości.
3) Żaden kapłan ani urzędnik nie ma mocy od Boga, aby związać dwie dusze z
powodu miłości małżeńskiej.
4) Jaki jest związek małżeński? Czy zawiera się w tym, co może
powiedzieć ksiądz lub urzędnik?
5) Czy jest to zwój, na którym urzędnik lub ksiądz napisał zezwolenie na oboje
żyjących w więzieniach małżeńskich?
6) Czy obietnicą dwojga są, że będą się kochać aż do śmierci?
7) Czy miłość jest pasją podlegającą woli człowieka?
8) Czy człowiek może odebrać swoją miłość, jak podnosił cenne klejnoty i
składał je, lub dawał je komukolwiek?
9) Czy miłość można kupić i sprzedać jak owce?
10) Miłość jest mocą Boga, która wiąże dwie dusze i czyni je
jednym; nie ma mocy na ziemi, która mogłaby rozpuścić więź.
10) Love is the
power of God that binds two souls and makes them one; there is no power on
earth that can dissolve the bond.
11) Ciała mogą być zmuszone przez człowieka lub śmierć na krótki
czas; ale znów się spotkają.
12). W tej więzi Boga odnajdujemy związek małżeński; wszystkie inne związki są jedynie
więzami słomy, a ci, którzy w nich żyją, popełniają cudzołóstwo.
13) Takich jak oni, którzy zaspakajają swoje pożądanie bez zgody
urzędnika lub kapłana.
14) Ale więcej niż to; mężczyzna lub kobieta, która pobłaża sobie
pożądliwe myśli, popełnia cudzołóstwo.
15) Z kim Bóg się łączył, człowiek nie może się
rozstać; którego człowiek połączył się żyjąc w grzechu.
16) Na stole Prawa wielki pisarz napisał: Nie kradnij.
17) W oczach prawa człowiek, który kradnie, musi wziąć rzecz, którą można
zobaczyć oczami cielesnymi, bez wiedzy i zgody tego, do kogo należy.
18) Ale ja mówię, że ten, kto w swoim sercu
pragnie posiąść to, co nie jest jego własnym, i pozbawiłby właściciela rzeczy
bez jego wiedzy i zgody, jest przed Bogiem, złodziejem.
19) Rzeczy, których ludzie nie widzą oczyma ciała,
są ważniejsze niż rzeczy, które człowiek może zobaczyć.
20) Dobre imię człowieka warte jest tysiąc złotych złota, a ten, kto mówi słowo
lub czyni czyn, który szkodzi lub zniesławia to imię, wziął to, co nie jest
jego, i jest złodziejem.
21) Na stole Prawa czytamy również: Nie pożądaj niczego.
22) Pożądanie
jest wszechogarniającym pragnieniem posiadania tego, co nie jest właściwe, aby
mieć.
23) A takie życzenie, w duchu prawa, jest kradzieżą.
THE law forbids
adultery; but in the eyes of law adultery is an overt act, the satisfaction of
the sensuous self outside the marriage bonds.
2) Now, marriage
in the sight of law is but a promise made by man and woman, by the sanction of
a priest, to live for aye in harmony and love.
3) No priest nor
officer has power from God to bind two souls in wedded love.
4) What is the marriage tie? Is it comprised in what a priest or officer may
say?
5) Is it the scroll on which the officer or priest has written the permission
for the two to live in marriage bonds?
6) Is it the promise of the two that they will love each other until death?
7) Is love a passion that is subject to the will of man?
8) Can man pick up his love, as he would pick up precious gems, and lay it
down, or give it out to any one?
9) Can love be bought and sold like sheep?
10) Love is the power of God that binds two souls and makes them one; there is
no power on earth that can dissolve the bond.
11) The bodies may be forced apart by man or death for just a little time; but
they will meet again.
12) Now, in this bond of God we find the marriage tie; all other unions are but
bonds of straw, and they who live in them commit adultery.
13) The same as they who satisfy their lust without the sanction of an officer
or priest.
14) But more than this; the man or woman who indulges lustful thoughts commits
adultery.
15) Whom God has joined together man cannot part; whom man has joined together
live in sin.
16) Upon a table of the law, the great lawgiver wrote, Thou shalt not steal.
17) Before the eyes of law a man to steal must take a thing that can be seen
with eyes of flesh, without the knowledge or consent of him to whom the thing belongs.
18) But, lo, I say that he who in his heart desires to possess that which is
not his own, and would deprive the owner of the thing without his knowledge or
consent, is in the sight of God, a thief.
19) The things that men see not with eyes of flesh are of more worth than are
the things that man can see.
20) A man's good name is worth a thousand mines of gold, and he who says a word
or does a deed that injures or defames that name has taken what is not his own,
and is a thief.
21) Upon a table of the law we also read: Thou shalt not covet anything.
22) To covet is an all-consuming wish to have what is not right for one to
have.
23) And such a wish, within the spirit of the law, is theft.
DZIAŁ 99
Kazanie na Górze, kontynuowane. Jezus rozwija do Dwunastu
duchowe aspekty dziewiątego przykazania.
CHAPTER 99
The Sermon on the Mount, continued. Jesus unfolds to the twelve
the spiritual aspects of the ninth Commandment.
Prawo mówi: Nie będziesz kłamać; ale w oczach prawa człowiek,
który kłamie, musi powiedzieć słowami, co nie jest prawdą.
THE law has
said: Thou shalt not lie; but in the eyes of law a man to lie must tell in
words what is not true.
2) Teraz, w świetle prawa duchowego, podstęp w jakiejkolwiek
formie jest tylko kłamstwem.
3) Człowiek może kłamać poprzez spojrzenie lub działanie; tak, nawet przez jego
milczenie może zwodzić, a tym samym być winnym w oczach Holy Breath.
3) A man may lie
by look or act; yea, even by his silence may deceive, and thus be guilty in the
eyes of Holy Breath.
4) Było to powiedziane w dawnych czasach: nie będziesz przysięgał
przez przez własne życie.
4) It has been
said in olden times: Thou shalt not swear by thine own life.
5) Ale, oto Ja mówię, nie przysięgajcie wcale; ani przez głowę,
serce, oko, ani rękę; ani przez słońce, księżyc ani gwiazdy;
5) But, lo, I
say, Swear not at all; not by the head, the heart, the eye, nor hand; not by
the sun, the moon, nor stars;
6) Ani przez imię Boga, ani przez imię jakiegokolwiek ducha,
dobrego czy złego.
6) Not by the
name of God, nor by the name of any spirit, good or bad.
7) Nie będziesz przysięgał na nic; ponieważ w przysiędze nie ma
zysku.
7) You shall not
swear by anything; for in an oath there is no gain.
8) Człowiek, którego słowo musi być podpierane przez jakąkolwiek
przysięgę, nie jest godny zaufania w oczach Boga lub człowieka.
8) A man whose
word must be propped up by oath of any kind is not trustworthy in the sight of
God or man.
9) Przez przysięgę nie możesz uczynić liściu, by spadł, ani
zmienić koloru włosów.
9) By oath you
cannot make a leaf to fall, nor turn the color of a hair.
10) Człowiek wartościowy po prostu mówi, a ludzie wiedzą, że
mówi prawdę.
10) The man of
worth just speaks and men know that he speaks the truth.
11) Człowiek, który wylewa wiele słów, aby ludzie pomyśleli, że mówi prawdę, po
prostu robi dym, aby ukryć kłamstwo.
11) The man who
pours out many words to make men think he speaks the truth, is simply making
smoke to hide a lie.
12) I jest wielu ludzi o pozornych podwójnych
sercach; ludzie, którzy służyliby dwóm mistrzom na
raz - dwóm mistrzom całkiem przeciwnych.
12) And there
are many men with seeming double hearts; men who would serve two masters at a
time – two masters quite adverse.
13) Ludzie udają, że oddają cześć Bogu w dzień Sabatu, a potem każdego dnia oddają dziedziniec Belzebubowi.
13) Men feign to
worship God upon the Sabbath day and then pay court to Beelzebub on every other
day.
14) Żaden człowiek nie może służyć dwóm mistrzom jednocześnie,
tak samo jak nie może jechać dwoma osłami jednocześnie, które idą w różny sposób.
14) No man can
serve two masters at a time no more than he can ride two asses at a time that
go in different ways.
15) Człowiek, który udaje, że czci Boga i Belzebuba, jest wrogiem
Boga, pobożnym
diabłem i przekleństwem
ludzi. 15) The man who
feigns to worship God and Beelzebub is foe of God, a pious devil and a curse of
men.
16) I ludzie nie mogą jednocześnie składać skarbów w niebie i na
ziemi.
16) And men
cannot lay treasures up in heaven and earth at once.
17) Potem mówię: Podnieście oczy i zobaczcie bezpieczne
sklepienia nieba, i tam zdeponujcie każdy klejnot.
17) Then, lo, I
say, Lift up your eyes and see the safety vaults of heaven, and there deposit
every gem.
18) Gdzie mól i rdza nie mogą uszkodzić; gdzie złodzieje nie
mogą się włamać i ukraść.
18) Where moth
and rust cannot corrupt; where thieves cannot break in and steal.
19) Nie ma sejfów bezpieczeństwa na ziemi; nie ma miejsca
bezpiecznego od ćmy, rdzy i złodziei.
19) There are no
safety vaults on earth; no place secure from moth, and rust and thieves.
20) Skarby ziemi są tylko iluzorycznymi rzeczami, które
przemijają.
20) The
treasures of the earth are but illusive things that pass away.
21) Nie oszukujcie się; wasze skarby są kotwicą duszy, i gdzie wasze
skarby są będzie wasze serce.
21) Be not
deceived; your treasures are the anchor of the soul, and where your treasures
are your heart will be.
22) Nie przywiązujcie serca do rzeczy ziemi; nie troszczcie się
o rzeczy do jedzenia, picia lub ubrania.
22) Fix not your
heart upon the things of earth; be anxious not about the things to eat, or
drink or wear.
23) Bóg troszczy się o tych, którzy Mu ufają i służą ludzkości.
24) Oto ptaki! Chwalą Boga w swoich pieśniach; ziemia jest bardziej chwalebna
dzięki ich służbie radości; Bóg trzyma je w zagłębieniu ręki,
25) A wróbel nie spadnie na ziemię bez jego opieki; a każdy, kto upadnie,
zmartwychwstanie.
26) Oto kwiaty ziemi! ufają Bogu i wzrastają; sprawiają, że ziemia jest
olśniewająca ich pięknem i perfumami.
27) Spójrzcie na lilie polne, posłańcy świętej miłości. Żaden syn Człowieczy,
nawet Salomon w całej swej doskonałości, nigdy nie był ubrany jak jeden z nich.
28) A jednak po prostu ufają Bogu; karmią się z jego ręki; kładą głowy na
piersi.
29) Jeśli Bóg tak ubrał i karmił kwiaty i ptaki, które spełniają Jego wolę, czy
nie będzie karmił i ubrał swoich dzieci, gdy mu ufają?
30) Szukajcie najpierw królestwa duszy, sprawiedliwości Bożej, dobra ludzi, a
nie mordujcie; Bóg będzie chronił, żywił się i ubierał.
THE law has
said: Thou shalt not lie; but in the eyes of law a man to lie must tell in
words what is not true.
2) Now, in the
light of spirit law, deceit in any form is nothing but a lie.
3) A man may lie by look or act; yea, even by his silence may deceive, and thus
be guilty in the eyes of Holy Breath.
4) It has been said in olden times: Thou shalt not swear by thine own life.
5) But, lo, I say, Swear not at all; not by the head, the heart, the eye, nor
hand; not by the sun, the moon, nor stars;
6) Not by the name of God, nor by the name of any spirit, good or bad.
7) You shall not swear by anything; for in an oath there is no gain.
8) A man whose word must be propped up by oath of any kind is not trustworthy
in the sight of God or man.
9) By oath you cannot make a leaf to fall, nor turn the color of a hair.
10) The man of worth just speaks and men know that he speaks the truth.
11) The man who pours out many words to make men think he speaks the truth, is
simply making smoke to hide a lie.
12) And there are many men with seeming double hearts; men who would serve two
masters at a time – two masters quite adverse.
13) Men feign to worship God upon the Sabbath day and then pay court to
Beelzebub on every other day.
14) No man can serve two masters at a time no more than he can ride two asses
at a time that go in different ways.
15) The man who feigns to worship God and Beelzebub is foe of God, a pious
devil and a curse of men.
16) And men cannot lay treasures up in heaven and earth at once.
17) Then, lo, I say, Lift up your eyes and see the safety vaults of heaven, and
there deposit every gem.
18) Where moth and rust cannot corrupt; where thieves cannot break in and
steal.
19) There are no safety vaults on earth; no place secure from moth, and rust
and thieves.
20) The treasures of the earth are but illusive things that pass away.
21) Be not deceived; your treasures are the anchor of the soul, and where your
treasures are your heart will be.
22) Fix not your heart upon the things of earth; be anxious not about the
things to eat, or drink or wear.
23) God cares for those who trust in him and serve the race.
24) Behold the birds! They praise God in their songs; the earth is made more
glorious by their ministry of joy; God keeps them in the hollow of his hand,
25) And not a sparrow falls to earth without his care; and every one that falls
shall rise again.
26) Behold the flowers of earth! they trust in God and grow; they make the
earth resplendent with their beauty and perfume.
27) Look at the lilies of the field, the messengers of holy love. No son of
man, not even Solomon in all his excellence, was ever clothed like one of
these.
28) And yet they simply trust in God; they feed from out his hand; they lay
their heads to rest upon his breast.
29) If God so clothes and feeds the flowers and birds that do his will, will he
not feed and clothe his children when they trust in him?
30) Seek first the kingdom of the soul, the righteousness of God, the good of
men, and murmer not; God will protect, and feed, and clothe.
ROZDZIAŁ 100
Kazanie na Górze, kontynuowane. Jezus formułuje i przedstawia
do dwunastu praktyczny kodeks etyki duchowej.
CHAPTER 100
The Sermon on the Mount,
continued. Jesus formulates and presents
to the twelve a practical code of spiritual ethics.
Jest reguła, którą człowiek cielesny stworzył i którą surowo
przestrzega:
2) Czyńcie innym ludziom tak, jak oni wam. Jak osądzają innych, osądzają; jak
innym dają, dają.
3) Teraz, gdy chodzicie z ludźmi jak ludzie, nie sądźcie, a nie będziecie
sądzeni.
4) Bo jak sądzicie, będziecie osądzeni, a jak wam dacie, będzie wam dane. Jeśli
potępisz, zostaniesz potępiony.
5) Kiedy okazujesz miłosierdzie, ludzie są dla ciebie miłosierni, a jeśli
kochasz w taki sposób, że cielesny człowiek może zrozumieć twoją miłość,
będziesz dobrze umiłowany.
6) Tak więc mądry człowiek tego świata robi dla innych ludzi, tak jak on
chciałby, aby oni mu czynili.
7)
Cielesny człowiek czyni
dobro innym ludziom, dla samolubnych
korzyści, ponieważ spodziewa się, że jego
błogosławieństwa będą rozmnażane, a następnie powrócą; nie przestaje zauważać
końca.
8) Człowiek sam jest polem; jego czyny są
nasionami, a to, co robi innym, szybko się rozwija; czas zbiorów jest pewny.
9) Oto plon! Jeśli zasiał
wiatr, zbiera
wiatr; jeśli zasiał
szkodliwe ziarna
skandalu, kradzieży i nienawiści; zmysłowości i zbrodni,
10) żniwo jest pewne i musi zebrać to, co zasiał;
tak, więcej;
nasiona produkują sto razy.
11) Owoc sprawiedliwości, pokoju, miłości i radości nigdy nie wypłynie z szkodliwych
nasion; owoc jest jak nasienie.
12) A kiedy siejesz, zasiej ziarna, ponieważ to jest prawo, a nie na drodze
handlu, oczekując bogatych nagród.
13) Cielesny
człowiek nie znosi prawa duchowego,
ponieważ odbiera mu wolność życia w
grzechu; pod jego światłem nie może
zaspokoić swoich namiętności i pragnień.
14) On jest w nieprzyjaźni
z tym, który chodzi w Holy Breath. Cielesny człowiek zabił świętych mężów starszych, proroków i widzących.
14) He is at enmity with him who walks
in Holy Breath. The carnal man
has killed the holy men of old, the prophets and the seers.
15) I on was zasugeruje; będą cię oskarżać
fałszywie, biczować i więzić i myśleć, że spełnia wolę
Bożą, by zabić cię na ulicach.
16) Ale nie wolno ci przesądzać ani oskarżać tego, kto się myli.
17) Każdy ma problemy do rozwiązania i musi je rozwiązać sam.
18) Człowiek, który cię biczuje, może mieć ciężar grzechu; ale
co z własnymi?
19) Mały grzech w tym, kto kroczy w Holy Breath, jest większy w oczach Boga, niż grzechy potworów w nim, którzy
nigdy nie znali drogi.
19) A little sin
in one who walks in Holy Breath is greater in the sight of God than monster
sins in him who never knew the way.
20) Jak możesz zobaczyć drzazgę
w oku twojego brata, gdy masz własne cząstki?
21) Najpierw weź kawałki z swego oka, a potem spostrzeż drzazgę w oku brata i
pomóż mu ją wyjąć,
22) I gdy wasze oczy są pełne obcych rzeczy, nie możecie
zobaczyć drogi, bo jesteście ślepi,
23) A kiedy ślepi prowadzą niewidomych, obaj tracą drogę i wpadają w
slough.
24) Gdybyś prowadził drogę do Boga, musisz być czysty
zarówno w zasięgu wzroku, jak i czystego serca.
THERE is a rule
that carnal man has made, and which he rigidly observes:
2) Do unto other
men as they do unto you. As others judge, they judge; as others give, they
give.
3) Now, while you walk with men as men, judge not, and you shall not be judged.
4) For as you judge you shall be judged, and as you give it shall be given to
you. If you condemn, you are condemned.
5) When you show mercy, men are merciful to you, and if you love in such a way
that carnal man can comprehend your love, you will be well beloved.
6) And so the wise man of this world does unto other men as he would have them
do to him.
7) The carnal man does good to other men for selfish gain, for he expects to
have his blessings multiplied and then returned; he does not stop to note the
end.
8) Man is himself the field; his deeds are seeds, and what he does to others
grows apace; the harvest time is sure.
9) Behold the yield! If he has sown the wind, he reaps the wind; if he has sown
the noxious seeds of scandal, theft and hate; of sensuality and crime,
10) The harvest is assured and he must reap what he has sown; yea, more; the
seeds produce an hundred fold.
11) The fruit of righteousness and peace and love and joy can never spring from
noxious seeds; the fruit is like the seed.
12) And when you sow, sow seeds of right, because it is the right, and not in
the way of trade, expecting rich rewards.
13) The carnal man abhors the spirit law, because it takes away his liberty to
live in sin; beneath its light he cannot satisfy his passions and desires.
14) He is at enmity with him who walks in Holy Breath. The carnal man has
killed the holy men of old, the prophets and the seers.
15) And he will buffet you; will charge you falsely, scourge you and imprison
you, and think he does the will of God to slay you in the streets.
16) But you may not prejudge nor censure him who does you wrong.
17) Each one has problems to be solved, and he must solve them for himself.
18) The man who scourges you may have a load of sin to bear; but how about your
own?
19) A little sin in one who walks in Holy Breath is greater in the sight of God
than monster sins in him who never knew the way.
20) How can you see the splinter in your brother's eye while you have chunks
within your own?
21) First take the chunks from out your eye and then you may behold the
splinter in your brother's eye and help him take it out,
22) And while your eyes are full of foreign things you cannot see the way, for
you are blind,
23) And when the blind lead forth the blind, both lose the way and fall into
the slough.
24) If you would lead the way to God you must be clear in sight, as well as
pure in heart.
ROZDZIAŁ 101
Kazanie na Górze, zakończone. Końcowa część kodeksu etyki.
Christine wracają do Kafarnaum.
CHAPTER 101
The Sermon on the Mount, concluded. The concluding part of the code of ethics.
The
Christines return to Capernaum.
Owoc drzewa życia jest zbyt delikatny, aby nakarmić umysł
cielesny.
2) Jeśli rzucisz diament głodnemu psu, to on odwróci się lub
zaatakuje cię w gniewie.
2) If you would
throw a diamond to a hungry dog, lo, he would turn away, or else attack you in
a rage.
3) Kadzidło, które jest miłe Bogu, jest dość obraźliwe dla
Belzebuba; chleb z nieba jest jedynie plewą dla ludzi, którzy nie potrafią
zrozumieć życia duchowego.
4) Mistrz musi być mądry i karmić duszę tym, co może strawić.
5) Jeśli nie masz pożywienia dla każdego człowieka, po prostu
proś a otrzymasz; szukajcie szczerze a znajdziecie.
6) Po prostu mów Słowo i kołacz; drzwi uchylą się.
7) Kto nie pytał w wierze i nie miał; nikt nigdy nie dążył na
próżno; kto kiedykolwiek nie zapukał poprawnie, uchybił w znalezieniu otwartych
drzwi.
8) Kiedy ludzie będą prosić cię o chleb z nieba, nie odwracaj
się, ani dawaj im owoców cielesnych drzew.
9) Gdyby jeden, syn, poprosił cię o bochenek, dałbyś mu kamień?
Gdyby poprosił cię o rybę, dałbyś mu węża z prochu?
10) To, co chcesz, aby twój Bóg dał ci, daj ludziom. Miarą
waszej wartości jest służba dla ludzi.
11) Istnieje droga, która prowadzi do
doskonałego życia; niewielu znajduje to na raz.
12) To wąska droga; leży wśród skał i pułapek cielesnego życia; ale na
drodze nie ma pułapek i skał.
13) Istnieje droga prowadząca
do nędzy i pragnienia. Jest to przestronna droga i wielu spaceruje. Leży wśród
przyjemności gajów życia cielesnego.
14) Strzeżcie się, gdyż wielu twierdzi, że kroczy po drogach
życia, a którzy kroczą drogą śmierci.
15) Ale oni są fałszywi w słowie i uczynku; fałszywi
prorocy oni. Ubierają się w skóry owiec, podczas
gdy są to złe wilki.
15) But they are
false in word and deed; false prophets they. They clothe themselves in skins of
sheep, while they are vicious wolves.
16) Nie mogą długo ukrywać się; ludzie poznają ich po ich owocach;
16) They cannot
long conceal themselves; men know them by their fruits;
17) Nie możesz zbierać winogron z cierni, ani figi z ostów.
18) Owoc jest córką drzewa i podobnie jak rodzic, więc dziecko;
a każde drzewo, które nie rodzi zdrowego owocu, jest wyrwane przez korzenie i
odrzucone,
19) Gdy człowiek modli się długo i głośno, nie jest to znakiem,
że jest święty. Modlący
się ludzie nie są wszyscy w królestwie duszy.
19) Because a
man prays long and loud is not a sign that he is saint. The praying men are not
all in the kingdom of the soul.
20) Człowiek, który żyje świętym życiem, który spełnia wolę
Bożą,
trwa w królestwie duszy.
21) Dobry człowiek ze skarbów swego serca wysyła
błogosławieństwo i pokój całemu światu.
22) Zły człowiek wysyła myśli, które niszczą i więdną
nadzieję i radość i wypełniają świat nędzą i niedolą.
23) Ludzie myślą, działają i mówią z obfitości serca.
24) A gdy nadejdzie godzina sądu, tłum ludzi wniesie pisma
samemu i pomyśli, by kupić słowa sędziego.
25) I powiedzą: Oto dokonaliśmy wielu dzieł w imieniu Omnific (mający nieograniczoną moc tworzenia)
THE fruitage of
the tree of life is all too fine to feed the carnal mind.
2) If you would throw a diamond to a hungry dog, lo, he would turn away, or
else attack you in a rage.
3) The incense that is sweet to God is quite offensive unto Beelzebub; the
bread of heaven is but chaff to men who cannot comprehend the spirit life.
4) The master must be wise and feed the soul with what it can digest.
5) If you have not the food for every man, just ask and you shall have; seek
earnestly and you shall find.
6) Just speak the Word and knock; the door will fly ajar.
7) No one has ever asked in faith and did not have; none ever sought in vain;
no one who ever knocked aright has failed to find an open door.
8) When men shall ask you for the bread of heaven, turn not away, nor give to
them the fruit of carnal trees.
9) If one, a son, would ask you for a loaf, would you give him a stone? If he
would ask you for a fish, would you give him a serpent of the dust?
10) What you would have your God give unto you, give unto men. The Measure of
your worth lies in your service unto men.
11) There is a way that leads unto the perfect life; few find it at a time.
12) It is a narrow way; it lies among the rocks and pitfalls of the carnal
life; but in the way there are no pitfalls and no rocks.
13) There is a way that leads to wretchedness and want. It is a spacious way
and many walk therein. It lies among the pleasure groves of carnal life.
14) Beware, for many claim to walk the way of life who walk the way of death.
15) But they are false in word and deed; false prophets they. They clothe
themselves in skins of sheep, while they are vicious wolves.
16) They cannot long conceal themselves; men know them by their fruits;
17) You cannot gather grapes from thorns, nor from the thistles, figs.
18) The fruit is daughter of the tree and, like the parent, so the child; and
every tree that bears not wholesome fruit is plucked up by the roots and cast
away,
19) Because a man prays long and loud is not a sign that he is saint. The
praying men are not all in the kingdom of the soul.
20) The man who lives the holy life, who does the will of God, abides within
the kingdom of the soul.
21) The good man from the treasures of his heart sends blessedness and peace to
all the world.
22) The evil man sends thoughts that blight and wither hope and joy and fill
the world with wretchedness and woe.
23) Men think and act and speak out of the abundance of the heart.
24) And when the judgment hour shall come a host of men will enter pleadings
for themselves and think to buy the favor of the judge with words.
25) And they
will say, Lo, we have wrought a multitude of works in the Omnific name,
26) Czyż nie prorokowaliśmy? Czy nie wyleczyliśmy wszystkich
chorób? Czyż nie wyrzucamy złych duchów z tych obsesji?
27) A potem sędzia powie: "Nie znam was". Wyświadczaliście służbę Bogu słowami, gdy w waszym sercu
czciliście Belzebuba.
28) Zły może
korzystać z mocy życia i wykonywać mnóstwo potężnych dzieł. Odejdź ode mnie, wy
pracownicy niegodziwości.
29) Człowiek, który słyszy słowa życia i nie wykonuje ich, jest podobny do człowieka, który buduje swój dom na piasku, który po nadejściu powodzi zostaje zmyty, a cały stracony.
30) Lecz ten, kto słucha słów życia i szczerego, szczerego
serca, przyjmuje i gromadzi je i żyje świętym życiem,
31) Jest jak człowiek, który buduje dom na skale; powodzie mogą
nadejść, wiatry mogą wiać, burze mogą bić na jego dom; to się nie porusza.
32) Idźcie i budujcie swoje życie na solidnej skale prawdy, a
wszystkie moce złego potrząśnie nią nie.
33) I Jezus zakończył wszystkie swoje słowa na górze, a potem on z Dwunastoma
wrócił do Kafarnaum.
26) Have
we not prophesied? Have we not cured all manner of disease? Have we not cast
the evil spirits out of those obsessed?
27) And then the judge will say, I know you not. You rendered service unto God
in words when in your heart you worshipped Beelzebub.
28) The evil one may use the powers of life, and do a multitude of mighty
works. Depart from me, you workers of iniquity.
29) The man who hears the words of life and does them not is like the man who
builds his house upon the sand, which when the floods come on, is washed away
and all is lost.
30) But he who hears the words of life and in an honest, sincere heart receives
and treasures them and lives the holy life,
31) Is like the man who builds the house upon the rock; the floods may come,
the winds may blow, the storms may beat upon his house; it is not moved.
32) Go forth and build your life upon the solid rock of truth, and all the
powers of the evil one will shake it not.
33) And Jesus finished all his sayings on the mount and then he, with the
twelve, returned unto Capernaum.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz